fredag 27 maj 2016

Kakling och rördragning



Igår köpte jag häll och badrumsblandare på Ikea och levererade till huset tillsammans med fläkten. Diskbänken levererades under dagen och fanns på plats utanför huset när jag kom dit. Det var lite svårt att se hur den såg ut i förpackningen men förhoppningsvis blir det bra. Kakelsättaren var på plats och hade satt klart klinkern på golvet i tvättstugan men inte hunnit foga än. Det är inga konstiga hack i plattorna, som på bilden, anledningen till hacken är att jag tog bilden med panoramafunktionen på telefonen. Det blir ett lite mörkare golv i tvättstugan än i badrum och hall.

Plattsättaren visade mig också fogen till badrummet. Det blir ett mellanting mellan vit och grå fog, förhoppningsvis ångrar jag inte att jag inte valde helvit sedan. Jag var lite rädd att en helvit fog skulle se alltför vit ut mot de vita plattorna. I värsta fall finns det fogfärg att ta till om det inte blir bra.



När jag kikade in i badrummet uppe uppmärksammade jag något som jag kanske borde ha tänkt på tidigare och tagit upp. Vi har ju lyft ut det badkar som medföljde från början för att köpa ett större. Till badkaret som ingick var det planerat en blandare på väggen men badkaret som vi beställt har sargblandare. Naturligtvis har de dragit rören för blandare på väggen (till höger i bilden), det är inget som vi tänkt på att vi måste ändra. Igår var vi lite uppgivna över detta och tänkte att det inte går att lösa. Badkaret levereras hem till oss idag. Ett alternativ är att byta badkar förstås men det blir jobbigt och det är inte heller det vi vill. Ett annat alternativ, som vi såg det, är att ha fula rör som går synliga längs väggen eller sätta en blandare där ändå.

Så idag kontaktade jag rörläggaren och frågade om det fanns någon lösning på problemet. Det verkar ändå som att det går att lösa, han får dra om rören så att de går längs golvet. Som tur var låg kakelsättaren lite efter i sitt arbetsschema och har inte börjat med badrummet uppe än. 3800:- kostar det oss för arbetet, vilket det ju ändå är värt. Vi ser fortfarande fram emot att flytta in i vårt nya hus enligt planen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar