måndag 16 maj 2016

Garageleverans



Idag var det dags att ta emot vårt garage från Mellbygarage. Garageplattan har stått tom tillräckligt länge så nu är det snart dags att det kommer en liten byggnad på plats där också. Leveransen kommer lite tidigare än det är tänkt att arbetet ska påbörjas men så fick det bli. Materialet ska klara att stå ett tag även om det förstås blir utsatt för väder och vind.

Det började inte så bra. Jag svängde ut på vägen strax efter motorvägen precis när lastbilen körde förbi, konstaterade att det här är vårt garage och åkte efter. Tyvärr åkte de in på fel väg. GPS:en visar ibland till en väg som går till vårt hus från andra hållet, det är en oländigt dålig väg och slutar i en vägbom. Trots att jag försökte att signalera så var det inget att göra utan jag hoppades att bommen inte skulle vara stängd och åkte till huset för att vänta. Vid huset pratade jag lite med målaren som höll på att spackla. Det hade hänt ett och annat sedan jag var där sist, bland annat hade det kommit till en trappa.

Efter en stund ringde chauffören och var fast vid vägbommen. Han undrade om den inte gick att öppna men jag hade ju ingen nyckel. Bara att vända och åka tillbaka. De hade tydligen knackat på husen där och försökt hitta någon som kunde öppna men den som hade nyckeln var bortrest. Det tog en timme extra innan de äntligen dök upp med garaget. Det var ett trevligt äldre par som lastade av garaget och de fick styra avlastningen bäst de ville. Det gick väldigt smidigt. Vi hade förberett med 8 lastpallar dagen innan och det var tur det. De pallar som inte gick åt till att ställa grejer på fick tjäna som hållare för presenning.



När de åkt var det dags att packa in det som kunde packas in i presenning. Jag konstaterade ganska snabbt att vi hade köpt alldeles för små presenningar men gjorde mitt bästa att binda och packa stenar på kanterna. Målaren kom ut och hjälpte mig få presenningen över takstolarna. Tur det, det hade varit svårt att göra det på egen hand. Det blåste väldigt måttligt men vindpustarna fångade presenningen ordentligt ändå. Det tog nog en timme att paketera in det som behövde paketeras in och jag var ganska less på det efter ett tag. Det är bara att hoppas på att det inte kommer blåsa storm för det kommer inpackningen inte att hålla för. Målaren var snäll och lovade ringa om presenningarna blåser bort.

Jag fick kolla så att det inte var några transportskador men det verkade ha klarat sig fint. Jag lämnade det mesta men motorerna till garageportarna packade jag in i bilen och tog med hem. Jag borde nog ha tagit med mig mer grejer så att det inte försvinner på något mystiskt sätt. Vi får åka dit och titta till det om några dagar.


En alternativ julgran.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar