onsdag 25 maj 2016

Målning och kakelmöte



Inte bästa bilden men den enda jag tog i huset idag. Idag var det möte med kakelsättaren för att gå igenom hur vi vill ha vårt kakel och klinker. Det är ju bestämt och nästan allt färdiglevererat sedan en tid tillbaka. Det var mest fråga om fogfärger och hur det skulle läggas och gick ganska snabbt. Det vi (jag) ändrat i det sista är en dekorpelare bakom duschblandaren i båda badrummen, för att bryta av det vita kaklet lite. Det kanske börjar bli lite 2015 (eller tidigare) men det känns ändå som en bra idé för att få badrummen lite roligare.

Anledningen till ändringen i sista minuten var att jag äntligen hittat en lämplig mosaik för detta ändamål, som inte kostade skjortan. Dyr var den ändå men jag köpte den på Blocket och betalade ungefär halva priset mot nypris. 3000:- för drygt 2,5 kvm.

Snickaren stressade mig något. Vi hade inte hört något om diskbänken och den var tvungen att vara på plats NU (eller åtminstone senast om två dagar) för annars skulle hela bygget bli försenat och vi skulle inte kunna ha slutbesiktning förrän efter semesterperioden. Har man sålt ett hus som man ska flytta ut ur så är det ju otänkbart. Jag lovade att undersöka saken, och också att se till att badrumsmöbler, spishäll och annat levereras senast efter helgen. Som tur var löste det sig med diskbänken. Efter samtal med firman vi beställt den av fick jag reda på att den skulle skickas idag och nu är det bestämt att den ska levereras till imorgon. Så skönt.

En annan bra sak var att jag pratade med snickaren om att diskbänken är för djup i förhållande till bänkskivan. Han föreslog att han skulle skära ut lite ur gipset i ytterväggen så att man kunde skjuta den lite åt det hållet. Vi kom också överens om att sätta foder kring köksfönstret så att inte kaklet skulle sticka ut utanför fönsterkanten. Det kändes ju verkligen bra att man kunde lösa det på det sättet. Mindre bra var att alla sådana små förändringar går på flera tusenlappar, vilket inte riktigt känns rimligt men inget vi tänker bråka om i det här läget.

Badrumsmöblerna kommer också skickas och förhoppningsvis vara framme innan helgen. Vi hade ju tänkt att köpa badrumsmöbler från Ikea men av en slump tittade jag in på en sida med ett nystartat företag som det bloggades mycket om på grund av deras garderobslösningar, vore.se. Det visade sig att de också sålde badrumsmöbler till ett rimligt pris (läs: Ikeapris) och i den design jag helst ville ha. Nu har jag ingen aning om kvaliteten på badrumsmöblerna men förhoppningsvis blir vi nöjda. Annars får vi väl skicka tillbaka dem och återgå till den ursprungliga planen.

Det blev ett litet styrkepass för mig idag efter besöket på bygget. Det kakel som vi ännu inte köpt var tvunget att köpas och levereras. Det handlade om 26 kvadratmeter vitt kakel till badrummet uppe som vi sett ut på Bauhaus. Så jag åkte till Bauhaus, drog med mig en av deras otympliga kärror, tog mig fram till det vita matta kaklet och konstaterade att det inte fanns en enda låda där. Helt slut. Efter att ha funderat på att ta vitt blankt kakel istället ringde jag till Hornbach och fick veta att de hade kaklet jag ville ha till samma pris som på Bauhaus och med gott om det i lager. Det fick bli en tur dit istället. När kärran var fullpackad var den så tung att den knappt gick att dra framåt och bilen var rejält baktung efter att jag lastat på allt, totalt 390 kg. Ytterligare cirka 45 kg blev det eftersom jag åkte och köpte glasmosaiken i Mölndal innan återfärd till bygget.

Annars har de kommit ganska långt, ser det ut som. De har lagt golv på bottenvåningen och tre målare höll på att måla allt vitt. Vi har ju valt bort alla tapeter och har valt till vitmålad väv i vardagsrum, kök, hall och allrum och kör vitmålat gips på resten. Vi tänker att om vi vill ha tapetserat kan vi göra det själva så småningom, när huset hunnit sätta sig lite och allt inte riskerar att spricka på en gång. De tapeterna som ingick var dessutom inte i vår smak och sattes med överlapp, vilket är fult. Om de målar måste de ju göra underlagsarbetet ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar